نایکی یا در تلفظ فارسی نایک، یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که در زمینه طراحی، تولید، توسعه و عرضه محصولاتی نظیر کفش، پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی به بازار جهانی فعالیت میکند.
به گزارش آذر صبح / پیام وثوقیان: شرکتی که در سال ۲۰۱۰ ارزش آن بالغ بر ۱۰٫۷ بیلیون دلار برآورد شد و شاید تنها برندی که رقیب این غول تولید کننده کالای ورزشی به شمار میرود آدیداس است.
چند روز مانده به شروع بزرگترین رویداد فوتبالی جهان کمپانی نایکی اعلام کرد با توجه به سیاست آمریکا و دولت دونالد ترامپ مبنی بر تحریم ایران، بازیکنان تیم ملی کشورمان اجازه استفاده از کفش های ورزشی این کمپانی را ندارند و حتی قرارداد خود با سامان قدوس بازیکن دوملیتی ایرانی-سوئدی را لغو کرد که این مسئله اعتراض کارلوس کی روش را نیز به دنبال داشت.
اسپانسر البسه تیم ملی کشورمان در این مسابقات برند آدیداس است. اسپانسر که چه عرض کنیم تولید کننده البسه تیم ملی در این مسابقات برند آدیداس است. با توجه به آنچه متخصصین امر در رابطه با چرایی تولید نکردن لباس با طرح خاص و منحصر به فرد برای ایران بیان کردند از آنجایی که تیم ملی کشورمان هوادار چندانی در کشور های دیگر ندارد و فروش قابل توجهی هم انجام نخواهد شد که آدیداس حاضر باشد طرح اختصاصی برای تیم ملی کشورمان تهیه کند باعث شد تا ایران یکی از کیت های آماده آدیداس را برای این مسابقات انتخاب نماید که از قضا برخی تیم های دیگرمانند مراکش نیز از این طرح استفاده میکنند .
هرچه بود گذشت تا روز جمعه ۲۵ خرداد تیم ملی کشورمان اولین بازی خود در این مسابقات را در مقابل مراکش تجربه کرد. بازی که پس از ۲۰ سال تیم ملی کشورمان توانست پیروزی در جام جهانی را تجربه نماید و اتفاق جالب تر ازآن شاید صدر نشینی ایران در دور اول مسابقات در گروه B مسابقات بود. گروهی که اکثر کارشناسان از آن به عنوان گروه مرگ یاد میکنند. جایی که علاوه بر ایران و مراکش دو تیم مدعی جام یعنی پرتغال و اسپانیا نیز حضور دارند. تساوی تیم ملی پرتغال و اسپانیا در دومین بازی این گروه شادی ایرانی ها را چند برابر کرد تا ایران برای اولین بار در تاریخ خود صدر نشینی در جام جهانی را تجربه نماید و حتی خود را مستحق صعود به دور حذفی این مسابقات بداند.
شاید تصویر افسر پلیس راهنمایی و رانندگی که بر دوش مردم ایران شادی میکرد یکی از تصاویر به یادماندی برای ابد در تاریخ ورزشی این کشور ثبت شود. روز جمعه همه خوشحال بودند حتی پیرزن همسایه هم توت خیرات میکرد. پیر زنی که به توت هایش تعصب خاصی داشت و حتی اجازه نمی داد به شاخه هایی که بیرون از دیوار خانه اش خم شده اند هم کسی دست بزند ولی فوتبال کار خودش را کرده بود…
اما شادی مردم در فضای مجازی به گونه دیگری بود. ساعاتی از پیروزی دلچسب ایران در جام جهانی نگذشته بود که فضای مجازی پر شد از عکسی با بکگراند مشکی، لوگوی نایکی و جمله ای که در ابتدا شعار معروف نایکی “فقط انجامش بده” (just do it.) به نظر میرسید ولی وقتی بر روی جمله دقیق تر میشدی کنایه یک ملت پشت آن بود. شعاری که اینبار مردم ایران برای نایکی ساخته بودند این بود: ما انجامش دادیم، بدون تو (we just did it without you.) حتی پیج رسمی نایکی در اینستاگرام هم بر روی این عکس تگ میشد تا مردم خیالشان راحت باشد که مسئولین این کمپانی این تصویر را خواهند دید.
۸۰ میلیون نفر، یک شعار و با یک هدف ساختند؛ تیم ملی ایران بزرگتر از هر اسم و رسمی برای سربلندی مردمانش خواهد جنگید چه با نایکی چه بدون نایکی