طراح صحنه و لباس تبریز عنوان کرد: از کودکی کارهای ابتکاری را دوست داشتم، آلتر قالان هنری متفاوت از مجسمه سازی است؛ آلتر به معنای جابجایی کردن و برش و قالان به معنای ماندگار است.
آذر صبح، محمدرضا فلاحیان یکی از هنرمندان شهرتبریز که در عرصه ی هنری به ویژه طراحی صحنه، لباس و ساخت مجسمه های متحرک فعالیت دارد، وی کار طراحی لباس را از طریق خیاطی شروع کرده و اینک یکی از معروف ترین چهره ها در این حوزه به شمار می رود.
در همین راستا آذر صبح گفت و گویی با این هنرمند تبریزی ترتیب داده که در ادامه می آید…
به عنوان سوال نخست چطور شد سراغ یکی از رکن های اصلی هنر که خیلی هم درجامعه ما شناخته شده نیست، رفتید و زرق و برق بازیگری را ترجیح ندادید؟
بنده چون در زمینه خیاطی از سال ۶۸ مشغول بودم و خیلی دوست داشتم در زمینه هنر یک نقشی داشته باشم ،احساس کردم طراحی لباس و صحنه در وجودم نهفته شده همچنین از همان ابتدا به کارهای ابتکاری علاقه ی شدیدی داشتم.
طراح صحنه ولباس در پروژه های تبریز چه جایگاهی دارد ؟
تا جایی که در توانم بوده در همکاری با دوستانم سعی کرده ام بهترین خدمات را ارائه دهم، همچنین به دلیل علاقه ی زیاد نسبت به کارهای تاریخی سعی می کردم از صفر تا صد لباسها دوخت و طراحی اش اثر من باشد، فقط در تبریز زیاد به کار طراحی لباس اهمیتی نمی دهند و این همواره برای من جای تاسف دارد.
طراحی لباس تئاتر، سینما و تلویزیون چه تفاوتهایی با طراحی لباسهای اجتماع دارد؟
تلویزیون همواره سعی کرده در خصوص پوشش ها از سلیقه های شخصی کارگردان استفاده کند و زیاد به طراحی لباس توجه ندارد، ما سعی می کنیم تا پوشش اسلامی را در کارهایمان رعایت کنیم و مطابق پوشش اجتماعی کارهایمان را به مخاطبان ارائه دهیم ولی همچنان با کاستی هایی روبه رو هستیم.
قبول دارید لباس وصحنه ویترین هرپروژه هست ؟
صدر صد،حتی در پروژه های خارجی هم باید پوشش بازیگران را با پوشش جامعه یکرنگ کرده و چارچوب های پوششی در نمایش به ویژه تئاتر را رعایت کنیم.
بحثی درباره نحوه پوشش بازیگران در صحنههای مختلف ایرانی و بینالمللی وجود دارد و گاه پوشش بازیگران با حرفهای زیادی مواجه شده است، به نظر شما بازیگران ایرانی چه رویکردی به این موضوع دارند؟
البته در این خصوص می توان گفت که بحث بازیگران ایرانی با تبریز در این زمینه صفر تا صد فرق می کنند، ولی ایفا و به جا آوردن لباس به شخصیت و یا کاراکتر خیلی باید نزدیک باشد چون می تواند راحت بازی برود، من متاسفانه درمورد لباس وصحنه هم با دوستان تبریزی اختلاف زیادی داریم، البته درباره بازیگران نمیتوانم صحبت کنم ولی درباره صفر تا صد طراحی صحنه و لباس پروژه میتوانم نظر بدهم، متاسفانه با لباس هم فاصله زیادی داریم ؛ هم در بخش طراحی وهم دعوت به پروژه ها؛ مثال میزنم جشنواره هایی که بدون اینکه از طراحی لباس پروژه های سینمایی صحبتی به میان بیاید.
درعالم طراح صحنه ولباس با چه محدودیت هایی مواجه هستید ؟
محدودیت بسیار است،نام تبریزمان بزرگ می باشد نام مسئولین بزرگتر! ولی حیف که نگاههایمان نسبت به کسانی که برای ساختن یک کلبه هنری دستانشان گلی هست جوری است که آنها آبی ندارند تا دستشان را بشویند!
طبق شنیده ها آیا آرشیو شخصی راه انداختید! آیا ازطرف مسئولین هنری و هنرمندان هم استقبال شده است؟
بله یک آرشیو لباس در حد توان خودم راه اندازی کردم که در این راستا هنرمندان بسیار و برخی از مسئولین استانی از این کار من حمایت ویژه کرده اند، بسیار خوشحالم که شهر تبریز دیار اولین ها نیز می تواند روزی گام های موفقی را طی کرده و جز بهترین ها قرار گیرد.
بنده این آرشیو را با خاک خوردن به وجود آوردم و از کمک دستیارام به ویژه گروه آلتر قالان هم تشکر می کنم که همیشه کنارم بوده اند و در این راستا مرا یاری کرده اند.
در تئاتر بازیگران را باید با طراحی صحنه آشنا کرد یا در حد گفتن و توضیحدادن برایشان کافی است؟
حتم که بازیگران عزیز همگی حرفه ای هستند و تا به الان همیشه در جایگاه خود ایستاده اند.
شما معتقد به تئاتر دکوراتیو هستید یا با توجه به برداشتی که از متن دارید به سمت طراحی صحنه میروید؟
صدرصد؛ باید متن و با موقیعیت متن پیش رفت، ای کاش همه عزیزان پدران و مادران پروژه ها به صحنه و لباس هم نگاهی بیفکنند و ارزش بدهند چراکه صحنه بدون رنگ کمی حالش بد است.
چرا در آموزشگاههای خصوصی، رشته طراحی صحنه کمتر تدریس میشود؟
بنده به عنوان مدرس طراحی لباس در کارگاه شخصی خودم طراحی و دوخت فعالیت دارم ولی درختی که شاخ و برگ نداشته باشد نمیتوان به چشم درخت نگاهش کرد.
مفهوممجسمه های متحرک ؛ آلتر قالان چیست وبر چه مبنای نام گروه شما انتخاب شده ؟
از کودکی کارهای و ابتکارات را دوست داشتم و همیشه نام قالان در وجودم بود آلتر به معنای جابجایی کردن و برش ، قالان هم به زبان مادیم بوده که به زبان فاسی ماندگار است.
برای ساخت مجسمه های متحرک از قوه تخیل استفاده کردید یا ایده دیگری داشتید ؟
مجسمه متحرک که از سال ۹۱ یا ۹۲ به تبریز خوانده شد با دوستان استارت کار را زدیم و چون بنده شاید کمی بیشتر از دوستان توجه و علاقه نشان دادم تا الان که همیشه شعار بنده خواستن توانستن است و هزاران البته این سبک کمی تخصصی می باشد و دقت بیشتر میخواهد کارم را ادامه دادم.
مجسمه های متحرک شما واقعا شاهکار هست چقدر شهروندان بااین مجسمه ها کنار می آیند؟
چون این سبک جدید است و برای مردم باور کردن این مجسمه ها کمی سخت است.
خیلی از شهرهای دنیا با نماد مجسمه ها شناخته می شوند مثل مجسمه کافکا در جمهوری چک یا مجسمه عشق در گرجستان که متحرک هم هستند ایا اثری از مجسمه های آلتر قالان هم درجای نماد شده است؟
در این چندین سالی که فعالیت داشته ام سعی کردیم از نمادهای شهر خودمان شروع کنیم و زیاد روی فرهنگ سازی شهرمان تلاش کرده ام چراکه مجسمه فایبر برای زیبایی و نشان شهرها می باشد نه برای تکیه دادن و یا رنگ کردن و یا شکستن.
چقدر حمایت شدید برای عرض اندام درمقابل توریست ها ؟
متاسفانه هیچ حمایتی نشده و انتظار هم ندارم، بیش از ۱۵ طرح های گوناگون در خدمت مسئولین بودم که آماده سازی و برای استقبال میهمانان ارائه داده بودم ولی حیف که حمایتی نشد.
اطلاع از برخورد و عکس العمل توریست ها ومهمانان با مجسمه های شمادارید ؟
فرض کنید میهمانان در منزل شخصی علی مسیو بازدید می کنند در منزل خود با مجسمه مسیو ارتبات برقرار کنند و خود مجسمه به استقبال میهمانان بیاید و یا شخصیتهای دیگر، صدرصد میهمانان بیشتر در شهر و کشور خودشان برخورد می کنند و جالب بود سبک بنده فقط در بخش گریم تخصصی می باشد که تفاوت با کشورهای دیگر دارم.
مجسمه های متحرک در چه کشورهای اجرا شده و آیا جوایزی هم کسب کرده ؟
مجسمه های من خارج از ایران دوبار در ترکیه به اجراء گذاشته شده و دوبار از طرف داوران یونسکو نمره الف کار برتر کسب کرده و صدها موفقیتها در اورگهای مختلف نیز کسب کردیم.
مقدورهست بامجسمه های متحرک به عنوان بازیگر پروژه سینمایی یا سریال ساخته شود ؟
بله یک طرحی برای جشنواره فیلم کوتاه فجر آماده کرده ام ویا حتی بالا بالا ها که نمیخوام قبل اجراء قولی بدهم ولی طرحم اماده اجراء است که فکر میکنم تاحالا سابقه نداشته باشد وایده ای نو درعرصه فیلم سازی خواهد بود.
حرف پایانی!
ای کاش همه مسئولین نگاهشان به هنر متفاوت باشد، از تلاش خود دست نمیکشم و همچنان روز به روز تلاش میکنم در کنار بزرگواران هنر تبریز را بیش از پیش نمایان تر کنیم.
فقط از دوستان حمایت می خواهم نه به خاطر خودم بنده به عنوان نماینده بخش طراحی صحنه و لباس در شهر عزیزم تبریز، انتظاری نداریم جز اینکه جمعی از دوستان کنار ما باشند این برای قوت دلمان کافیست.
در پایان می توانم بگویم پرواز کردن را ترجیح می دهم به پرتاب شدن! دوست دارم پرواز کنم و به آرزوهای هنری خود برسم.