در جلسه صبح رسانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبربز که با حضور اهالی رسانه، مدیران روابط عمومی آبفا و آب منطقهای و نمایندگان تشکلهای زیست محیطی حضور داشتند، بر لزوم حساس سازی و ایجاد باور عمومی نسبت به بحران آب تاکید شد.
به گزارش آذر صبح، در این جلسه کارشناسان با تاکید بر اینکه بحران آب نزد عموم افراد جامعه به یک باور و چالش اساسی تبدیل نشده است، عنوان شد که بدون حساس سازی مردم و جلب همکاری آنها، گره بهینه سازی مصرف اینماده حیاتی در کشور گشوده نمیشود.
میکائیل نظری، سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در این جلسه با اشاره به اینکه تصمیم گرفتیم جلسات صبح رسانه را به سمتی جهت دار و تخصصی سوق دهیم گفت: بر این باوریم هیچ چیزی به اندازه رسانه تاثیرگذار نیست و برای همین موضوع نخستین جلسه صبح رسانه، برای همفکری بحران و کمبود آبی در جامعه اختصاص یافته است.
وی با اشاره به فعالیت های شهرداری تبریز در حوزه آموزش های شهروندی گفت: یکی از مهمترین مباحث سلسله آموزشهای شهروندی، بحث مصرف بهینه آب و انرژی در جامعه است.
نظری از تدوین کتب درسی آموزش شهروندی در سازمان فرهنگی خبر داد و گفت: درکنار فعالیت های صورت گرفته، لازم است از ظرفیتهای رسانه ای برای الگوسازی و ایجاد فرهنگ استفاده بهینه از آب در جامعه بهره جست.
سازگاری با کمآبی ضرورت روز جامعه است نه مبارز با بحران آب
محمدرضا عزیزپور، مدیر روابط عمومی آب منطقهای آذربایجان شرقی هم در این جلسه با بیان اینکه بحران آب مشکل جدیدی نیست و ایران طی سالیان سال با این معضل دست به گریبان است گفت: متوسط سرانه بارش در جهان ۷۵۰۰ میلی متر در سال است درحالیکه این رقم در ایران کمتر از ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر بوده و به حالت ثبات درآمده است.
وی با تاکید بر اینکه به نظر میآید باید در مباحث مربوط به آب تغییر استراتژی داده شود اظهار داشت: تصور میکنم باید روی مبحث سازگاری با کم آبی بحث شود نه بحران کم آبی و ما باید خود را با منابع آبی باقی مانده سازگار کنیم.
عزیزپور با بیان اینکه رفتارهای ما با شرایط موجود محیط سازگاری ندارد تصریح کرد: درحالیکه سرانه مصرف شبانه روزی آب در جهان ۱۲۰ لیتر است، این رقم در کشور ما تا ۴۰۰ لیتر افزایش می یابد!
مدیر روابط عمومی آب منطقهای آذربایجان شرقی، با استقبال از همکاری و همفکری رسانه ها و ارگان های فرهنگی برای هماهنگی در این موضوع گفت: باید بررسی کنیم چطور می توانیم از ظرفیت های رسانه ای برای مدیریت مصرف آب بهره بگیریم.
عزیزپور برگزاری جشنواره آب و رسانه راسرفصل خوبی برای برنامه های استان در این حوزه خواند و گفت: باید برنامه های سالانه تعریف کرده و از آثار مختلف در حوزه های مختلف حمایت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق مطالعات پژوهشی در مورد آب ظرف ۲۰ سال آینده تنها ۹ استان قابل سکونت خواهند بود تصریح کرد: بررسی ها نشان میدهد مهاجرت از مرکز و جنوب کشور به سمت شمالغرب کشور آغاز شده است.
محمد باقرزاده، مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه میزان بارندگی استان یک سوم متوسط جهانی است گفت: همه ارگانهای دخیل در حوزه آموزش و فرهنگ وظیفه دارند همکاری کنند تا این آبی که به ما ارث رسیده برای آیندگان حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی کلانشهر تبریز در نقطهی سربه سر قرار دارد اظهار داشت: ما در وضعیت کم آبی دائمی قرار داریم و باید به روشهای سازگاری با این وضعیت فکر کنیم.
بحران اعتماد مهمترین چالش جلب مشارکت عمومی است
مهرداد خوشکار مقدم، سردبیر پایگاه خبری آذر صبح نیز در این نشست، بحران اعتماد را مهمترین چالش جلب مشارکت عمومی برای ارتقای بهره وری مصرف آب در کشور عنوان کرد و افزود: ما امروز در کشور با بحران اعتماد مواجه هستیم به این دلیل هیچ کدام از برنامه ها به نتیجه نمی رسد.
وی افزود: نمی توانیم از شهروندان بخواهیم وضعیت مصرف آب را اصلاح کنند درحالیکه رفتار مدیران و مسئولان با برنامه ها و توصیه های خود همخوانی ندارد.
مقدم با بیان اینکه انتظار از مردم باید با الگوهای رفتاری مسئولان همخوانی داشته باشد تصریح کرد: رسانه ها می توانند با مطالبه خواسته های مردم از مسئولان و نیز انتقال سیاستهای کلان تدوین شده به سطح جامعه، تعامل مناسبی فی مابین ایجاد کنند.
اطلاعات و سنتهای غلط در حوزه آب، باید شناسایی و اصلاح شود
مدیر گروه رفتگران طبیعت آذربایجانشرقی، گفت: مقوله آب، یک موضوع رفتاری است و برخوردهای مقطعی با این موضوع، تاثیرگذار نیست.
دکتر عاطفه مجتهدی در نشست صبح رسانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز که با بررسی چالشهای مصرف آب، برگزار شد، خاطرنشان کرد: تغییر فرهنگ آب، نیازمند استمرار گفتمان و اطلاعات است و باید آنقدر تکرار شود تا از مرحله حساسسازی عبور کنیم.
این فعال زیستمحیطی اضافه کرد: کشورهای دیگری هم دچار بحران آب هستند، اما این بحران، در این کشورها، یک موضوع تجربهشده است که موجب افزایش سواد آبی مردم و مسئولان در دورههای مختلف شدهاست؛ از این رو، سهم اصحاب رسانه در ارتقای سواد آبی، بسیار مهم است و باعث میشود بتوانیم از جریانات و معضلات، به خوبی عبور کنیم.
مجتهدی به آسیبهای جدی توسعه کشاورزی به مصرف آب اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از مواقع، کسی که این مسئله را باید برنامهریزی کند، به زعم ما سواد آبی کمی دارد یا اینکه نمیتوانند تخصص مسئولیتی خود را به سایر حوزهها ارتباط دهند.
وی متذکر شد: آشکارسازی نقش آب در زندگی ضروری است و قواعد نانوشته آب باید افشا شود؛ اطلاعات و سنتهای غلط در حوزه آب، که بعضاً موجب میشود، چیزهای ارزان و بیاهمیت، به آب تشبیه شود، باید شناسایی و اصلاح شود.
مدیر گروه رفتگران طبیعت آذربایجانشرقی، ادامه داد: اطلاعات مربوط به آب، خاک، پسماند، غذا، انرژی و درک به هم پیوستگی منابع آبی باید تبیین شود.
وی با بیان اینکه توهم فراوانی آب را باید از اذهان عمومی پاک بکنیم، افزود: مردم باید عمیقاً درک کنند که بارشهای محدوده بهاره، پاسخگوی معضل آب نیست.
مجتهدی تصریح کرد: شناسایی انواع آب و ظرفیتهای آب مجازی که در قالب مصارف کشاورزی، صنعتی و غذای، نمود دارد، از دیگر ضرورتهای اصلاح و ارتقای فرهنگ آب به خصوص در میان اصحاب رسانه است؛ کشور ما پرچمدار دورریز مواد غذایی است و طبیعتاً از این راه، آب قابلتوجهی همه روزه هدر میرود.
وی خاطرنشان کرد: نشان دادن ارتباط آب زیرزمینی و آب سطحی، نیاز مردم است و باعث میشود شهروندان، با درک دقیقتری، قانع به صرفهجویی و استفاده صحیح از منابع آبی باشند.
مجتهدی تاکید کرد: تفاوتهای بدمصرفی، صرفهجویی، مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا باید آشکار باشد؛ مطالبات عمومی باید در راستایی پیگیری شود که الگوهای نامتناسب ساخت و ساز، حذف شود؛ استخرسازی از جمله این موارد است که باید از قوانین نظاممهندسی ساختمانی، پاک شود.
مدیر گروه رفتگران طبیعت آذربایجانشرقی، با تاکید بر بر ضرورت اصلاح و تحلیل اقتصاد آب گفت: کِشت آن دسته از محصولات کشاورزی که توجیه مناسبی در مصرف آب ندارند، میتواند کاهش یابد.
وی شناسایی عادات و هنجارهایی که به مصرف آب توسط افراد شکل میدهد و توانمندسازی افرادی که اراده و توان کمک به کشور را دارند، را در جلب مشارکت هر چه بیشتر موثر و کارساز توصیف کرد.